Santa Prassede en Santa Pudenziana

Prassede en Pudenziana zouden twee zusters zijn geweest, dochters van een Romeins senator, die christenen in hun huis verborgen. Die christenen werden ontdekt en gemarteld, de zusters verzamelden met een spons hun bloed en bewaarden dat in een put in hun huis. Ze zouden ook zelf gemarteld zijn. Het bestaan van Pudenziana wordt betwijfeld, wellicht is zij verzonnen. Het verhaal gaat dat beide heiligen door paus Johannes XXIII zouden zijn “ontheiligd”, hun heiligverklaring zou nietig zijn verklaard. Feit is dat Prassede (Praxedis) nog wel degelijk genoemd wordt in de lijst van christelijke heiligen van Wikipedia. Pudenziana niet.

De Santa Pudenziana is een mooie kerk maar (smaken verschillen) lang niet zo mooi als de Santa Prassede. Misschien omdat de Santa Pudenziana ouder is dat die meer aandacht krijgt dan de Santa Prassede, ten onrechte want die laatste is een absolute aanrader. De kerken liggen dicht bij elkaar (vlak bij de Santa Maria Maggiore), dus ga zelf maar vergelijken.

De Santa Prassede heeft een prachtig absis-mozaïek. Dat is in Byzantijnse stijl gemaakt door kunstenaars die gevlucht waren vanuit Constantinopel omdat rond 800 het maken en vereren van afbeeldingen (iconen) verboden was (“iconoclasme”).
Het mozaïek uit de 9e eeuw doet in zijn thematiek en opbouw erg denken aan de abismozaïeken van de San Clemente en de Santa Maria in Trastevere (12e/13e eeuw): boven in het midden Christus, met naast hem een aantal belangrijke personen (o.a. Paulus en Petrus), daaronder een levensboom, waar vier rivieren uit ontspruiten, twaalf lammeren (discipelen), etc.
Het mozaïek in de Santa Prassede is, omdat het ouder is en wat minder verfijnd (grotere mozaïeksteentjes, ongelijkmatig ingelegd wat juist een mooi schitterend effect geeft), indrukwekkender. Ook de triomfboog is erg mooi, zorg dat je een uitleg bij de hand hebt van de voorstellingen want er is erg veel te zien.
In de Santa Prassede is ook een mooie oude kapel: de San Zeno kapel, een kleine gewelfde kamer die volledig bedekt is met gouden en gekleurd mozaïek, in Byzantijnse sfeer.